<DATE> Contents

SOS - Shinjinrui on Sumo  
Chris Gould
Wrapping up his look at increasing the popularity of sumo, Chris Gould caps a series the NSK would do well to refer to.
Sumo Souvenirs  
Mark Buckton
Souvenirs are a part of every sport and sumo is no different - or is it? A look at collectibles and the downright trashy, the bona fide versus the unproven.
Rikishi of Old  
Joe Kuroda
Joe Kuroda's latest look at times past focuses on former makunouchi man Dewagatake.
Eric Evaluates  
Eric Blair
Eric takes a no-nonsense look at the claims of fixed bouts in the Japanese media.
Rikishi Diary  
Mark Kent
Mark Kent - English pro-wrestler and amateur heavyweight sumotori - takes us through the first month or so of his training and preparation for the various European events lined up in in 2007.
Heya Peek  
Chris Gould
SFM's Chris Gould was in Japan for the Hatsu Basho and popped along to the new Shikoroyama Beya to give SFM an online exclusive peek into sumo's newest heya.
SFM Interview  
Mark Buckton
Mark interviews Mark - Buckton on Kent that is as Mark Kent, the UK's only active heavyweight amateur answers a few questions on his own recent entry into the sport.
Photo Bonanzas  
Sumo Forum stepped in to take the weight off the shoulders of SFM as far as Hatsu went so we could sit back, relax, enjoy the sumo and take a few more select pics you won't see anywhere else.
Hatsu Basho Summary
Lon Howard
Lon wraps the Hatsu Basho and chucks in a few bits on the rush of henka that threatens to sully the good name of at least one foreign ozeki.
Sumo Menko  
Ryan Laughton
Sumo cards of old brought to life by expert collector Ryan Laughton. None of your BBM here.
Haru Ones To Watch
Carolyn Todd
Carolyn ponders and puts fingers to keys on the ones to watch come March and the Haru Basho.
Kimarite Focus  
Mikko Mattila
Mikko's latest look at sumo's kimarite offers unequalled analysis and in depth explanations.
Amateur Angles  
Howard Gilbert
Howard looks at the 'sumo factory' of lore - Nichidai.
Kokugi Konnections
Todd Lambert
Click on Todd's bimonthly focus on three of the best the WWW has to offer.
Fan Debate
Facilitator - Carolyn Todd
Moti Dichne comes back for more and takes on Bradley Sutton on the subject of 'Modernize the heya - yea or nay?'
SFM Cartoons
Benny Loh & Stephen Thompson
In this issue's cartoon bonanza, sit back and sample Benny's artistic offerings.
Sumo Odds & Ends
SFM's interactive elements - as always includes Henka Sightings, Elevator Rikishi and Eternal Banzuke!
Let's Hear From You
What was it that made you a sumo fan? Ryan Laughton - sumo fan and menko expert reveals all.
Readers' Letters  
See what our readers had to say since we last hit your screens.
Sumo Quiz
The Quizmaster
Answer the Qs and win yourself a genuine banzuke.

  MD : Les faire vivre dans la heya les protège en même temps que cela leur permet de se concentrer sur la mission qu’ils ont à accomplir. Le premier avantage en nature que l’on a en tant que sekitori est une chambre individuelle. Ces buts à atteindre permettent de motiver les rikishi à réaliser des performances. Changer le fonctionnement dans les heya ne mettra pas les traditions ‘par la fenêtre’, cela atténuera la volonté de gambariser. On pourra peut-être avoir un peu plus de recrues, mais sans doute pas de celles qu’on veut : des gamins qui ne supporteront pas les difficultés et feront ce qu’ils veulent. Entrer dans le sumo est choisir un style de vie. C’est à peu près comme rentrer dans les ordres. Personne ne vous y force, vous le faites juste parce que vous pensez y être destinés et êtes prêts à abandonner votre confort personnel pour un but, et, dans le cas qui nous occupe, ce but est de gravir l’échelle du sumo. Certains se contentent de bien moins – ils veulent juste faire partie de ce monde, quelque soit leur rang. Change cela, et le sumo ne durera pas bien longtemps.
BS : j’admets parfaitement qu’entrer dans le sumo est un peu comme entrer en religion, et à cause de cela, je pense que bien des superstars potentielles finissent par ne jamais choisir le sumo. Je parle de gars qui ont un talent naturel. C’est certain, un entraînement spécifique reste nécessaire, mais je ne crois pas qu’avoir à donner les serviettes de bain à un autre homme, et de vivre dans la peur de se battre en ayant mal ou d’être battu est ce qui fait véritablement de quelqu’un un meilleur rikishi. Attention, je ne crois pas que je verrai les changements que j’ai suggérés, mais s’ils devaient arriver, je suis convaincu que nous verrions arriver quelques autres superstars dès le jeune âge.

MD : dans ce cas on n’est pas d’accord… je dis tout simplement, laissez tranquille les bases et les fondamentaux du sport. Les oyakata ont prouvé dans le passé qu’ils peuvent assouplir ou changer des règles quand les changements d’époque l’exigent. Les méthodes modernes d’entraînement étaient parfaitement inconnues il y a trente
ans, mais aujourd’hui pas mal de heya ont des salles spécifiques, ou envoient leurs rikishi dans des salles de musculations. La raison des brimades et humiliations est de forcer le rikishi à vouloir se sortir de cette situation. Cela a marché depuis des siècles, pourquoi changer ça ? C’est un art martial autant qu’un sport de combat.

Il est évident que c’est plus dur qu’en foot ou en base-ball. Enlève les traditions, et c’est de la lutte en couches-culottes.
Je doute que nous puissions voir quelqu’un de grand calibre intégrer une heya qui aurait radicalement changé son fonctionnement. Cela ne ferait qu’attirer des parasites paresseux qui viendraient pour la nourriture et le couchage gratuit. Fort heureusement, cela ne devrait pas être testé dans un futur proche, donc ce débat en restera aux ‘on verra bien’…





Home


L10 Web Stats Reporter 3.15