
 
Sumo Fan Magazine 1 Issue 18 
  © SFM April 2008 

NSK meets NHK 
 

by Chris Gould 
 
 
Chris Gould marks the 55th 
anniversary of an initiative which 
changed sumo forever.  
 
Fifty-five years ago, the radio 
broadcaster Nihon Hoso Kyokai 
(NHK) took the brave step of 
establishing Japan’s first national 
television channel.  Radio 
programmes which attracted 
hoards of listeners were naturally 
among the first to transfer to the 
small screen.  NHK Sumo, long 
acclaimed for its live coverage of 
fabulous dohyo moments (not 
least Futabayama-Akinoumi in 
1939), was one such programme.  
In wedding itself to television, 
Japan’s arch-traditional national 
sport was about to change forever.  
 

Visual impact 
The initial impact of televised 
coverage on sumo was felt even at 
the preparation stage for NHK’s 
first live broadcast.  Until 1952, the 
six-tonne Shinto canopy 
(tsuriyane) above the competitive 
dohyo was upheld by four giant 
pillars.  Amazing as it may now 
seem, matchday judges (shimpan) 
used to seat their rotund frames 
on the dohyo to observe bouts 
while resting their backs against 
these pillars.  Many sumo texts 
report that the pillars were 
removed after an increase in 
spectator complaints about 
impeded views of dohyo action.  
However, as SFM’s resident 
historian Joe Kuroda sagely points 
out, the disappearance of the 
pillars coincided with sumo’s 
preparation for television 
coverage, and was thus as much of 
a gift to the television viewer as to 
the Kokugikan fan.  Thus, when 
NHK first went live, the tsuriyane 
was found hanging from the 
reinforced ceiling of an unfinished 
Kuramae Kokugikan.  To this day, 

it continues to hang from a 
Ryogoku Kokugikan roof 
strengthened with a giant spider’s 
web of metal bars.  
  
In November 1957, a 34-year-old 
maegashira named Tamanoumi 
stunned the sumo establishment 
by collecting the makuuchi yusho 
with a perfect 15-0 score.  His feat 
was all the more noticeable for the 
outrageous colour of his mawashi, 
a sparkling gold never before seen 
in the sumo ring.  In choosing to 
shine from the waist, Tamanoumi 
was officially in breach of rules set 
by the Japan Sumo Association 
(NSK), which stated that sekitori 
sashes should be sombre in tone: 
dark blue, purple or black.  But 
alas, several rikishi viewed 
Tamanoumi’s garish belt as a 
symbol of good luck, and began to 
plump for more luminous belt 
colours themselves.  A dual 
incentive for brightening up one’s 
sash stemmed from the advent of 
NHK’s colour television broadcasts 
in 1960.  From then on, brightness 
of colour was seen by several 
wrestlers and sponsors as integral 
to attracting the attention of 
television viewers.  By the early 
1970s, sumo looked to have 
embraced pop-art, with stars such 
as Wajima and Takamiyama 
sporting emerald-green and 
bright-orange mawashi 
respectively.  The early 1980s saw 
Chiyonofuji, Hokutenyu and 
Masuiyama popularise the sky-
blue sash, while later in the 
decade, Misugisato and Mitoizumi 
would glow in a jolly green.  A 
particularly outlandish leap was 
made by Futagoyama Beya’s 
Takamisugi, whose mawashi was 
little shy of bright pink. At the 
same time, maegashira Kasugafuji 
opted for a more crimson variant 
which is occasionally worn by his 

protégé, Kasugao, today.  Disciples 
of the cult of the golden sash 
include Wajima, Mitoizumi, 
former komusubi Daishoho and – 
most famously in March 2005 – 
current yokozuna Asashoryu.  
 
Sumo felt the third major impact 
of television in March 1969, when 
the ‘plug-in drug’ proved its ability 
to reveal human error.  On a 
fateful day at the Haru Basho, 
legendary yokozuna Taiho came 
up against an unfancied 
maegashira named Toda.  Having 
won his previous 45 encounters on 
the dohyo, Taiho had his sights set 
on surpassing Futabayama’s all-
time record for consecutive sumo 
wins (69).  Alas, he was lacklustre 
that afternoon and only just 
managed to slap Toda down before 
tumbling from the dohyo.  
Immediately before both men fell, 
Toda overstepped the rope with 
his right foot and the referee 
awarded the bout to Taiho.  
However, the transgression went 
unnoticed by the five shimpan who 
erroneously overturned the 
referee’s call.  Television replays 
provided conclusive proof of the 
officiating error and newspaper 
editors printed still-shots from 
such replays in the following day’s 
sports pages.  Although Taiho 
gallantly blamed his own tactics 
for the defeat that never was, 
acerbic criticism of officials 
prompted an embarrassed NSK to 
make an unprecedented decision.  
From henceforth, the chief judge 
would be furnished with an 
earphone link to two oyakata 
installed behind a TV monitor for 
all first and second division bouts.  
Close calls in salaried divisions 
would effectively be determined by 
TV replay.  
 
Alas, even with recourse to 



 
Sumo Fan Magazine 2 Issue 18 
  © SFM April 2008 

technology, chronic judging 
mishaps still occur.  In the 
summer of 2000, chaos ensued 
after the sideburned makuuchi 
giant Toki continued to fight 
Oginishiki despite briefly having 
overstepped the rope.  The 
resultant mono-ii saw the five 
judges embark upon an amusing 
search for Toki’s footprint, 
scurrying towards the tawara and 
stooping heavily towards the clay.  
After the passage of too much 
time, the chief judge (Dewanoumi 
oyakata) re-claimed his ringside 
microphone and spent ten seconds 
fumbling for words.  His 
conclusion was that – despite the 
proof of TV replays – there was no 
clear evidence that Toki’s foot had 
exited the ring and a re-match 
would have to be fought.  The two 
wrestlers were so dazzled by 
proceedings that they performed 
their warm-up out of sync and had 
to be corrected by the judges. 
  

International impact 
Television coverage has proved 
key to the internationalisation of 
sumo, and is particularly 
responsible for the phenomenal 
growth in European sumotori in 
recent years.  Many leading non-
Japanese sumo writers were only 
able to share their knowledge with 
westerners after getting hooked on 
NHK.  Lora Sharnoff, whose 1992 
sumo text received glowing praise, 
was first captivated by sumo on 
senshuraku of the March 1975 
Basho.  ‘My eyes were naturally 
drawn to the screen when the 
relatively-slender Takanohana 
came into the ring to face the hefty 
Kitanoumi in a playoff for the 
tourney championship,’ Sharnoff 
wrote.  ‘It is no exaggeration to say 
that Takanohana’s dramatic 
victory had a profound affect on 
my life thereafter.’i   The match 
proved to be one of NHK’s finest 
broadcasting moments, sparking 
such excitement in the Osaka 
gymnasium that Kitanoumi later 
claimed he was unable to see the 
ceiling due to the amount of 
zabuton thrown.  NHK is also 
responsible for the birth of 

internet sumo in the form of the 
Sumo Mailing List.  At the time of 
SML’s inception, its founder, 
Masumi Abe, had never visited a 
live basho, instead having built up 
an encyclopaedic sumo knowledge 
from books and NHK alone.  
 
NHK footage first appeared on 
British television screens in the 
late 1950s as part of a BBC 
documentary.  Thirty years later, 
Channel Four decided to make the 
first of four sumo TV series 
profiling Aki Basho, and whipped 
the UK into a sumo frenzy which 
triggered the first jungyo 
tournament on non-Japanese soil 
at London’s Royal Albert Hall.  
Channel Four sumo programmes, 
of course, consisted entirely of 
NHK footage and were presented 
by the controversial biologist Dr 
Lyall Watson, who was himself 
impressed with NHK when 
studying tea ceremonies in Japan.  
‘I came to sumo when Chiyonofuji 
appeared in the upper ranks, and 
he was beautiful to see,’ Watson 
once told me.  ‘I was bowled over 
by sumo as a whole. But the 
problem was to convince the 
western television sports 
producers that sumo was more 
than fat men falling down. That 
took five years.’ 
 
However, once British producers 
were convinced, their European 
counterparts quickly followed suit.  
Since 1992, the NHK highlights 
from every day of every basho have 
been screened on Eurosport. Many 
leading amateurs – and indeed 
several European professionals – 
first came into contact with sumo 
through this medium.  Meanwhile, 
ex-French President Jacques 
Chirac allegedly seldom departed 
on a state visit without his 
Eurosport sumo videos, which 
would then be watched in his hotel 
suite.  
 
Buoyed by the spread of sumo’s 
popularity around the globe, NHK 
concentrated more energy on 
English-language sumo broadcasts 
in the early 1990s, and quickly 

built up a team of highly respected 
experts to commentate for the 
NHK World Service.  Among this 
team was the professional artist 
Lynn Matsuoka, who was featured 
in SFM’s analysis of sumo art.  
‘After spending several years in 
Japan, attending basho and keiko 
and interacting with rikishi and 
oyakata, I gradually accumulated 
an enormous amount of 
information,’ Matsuoka wrote.  
‘When I was asked to be among 
the charter group of NHK 
commentators, it was my 
opportunity to share this 
knowledge and insight with 
everyone “out there” who was 
really interested, and who would 
never be able to gain the same 
insight.  Commentating over 15 
years really helped develop my 
analytical and verbal skills, and led 
to many invitations to speak on 
sumo around the world.’ 
 
Regrettably, drastic cutbacks in 
NHK’s budget for non-Japanese-
language broadcasts in the mid-
2000s meant that English-
language sumo broadcasts 
suffered greatly.  Several 
commentators were culled while 
live English colour commentary 
from invited guests was reduced 
from 15 to around five days per 
basho.  In 2007, rumours 
circulated as to whether NHK 
would pull the plug on English 
commentary altogether.  Although 
these fears are yet to be confirmed, 
NHK has shown no signs of 
shifting funds from zany flagship 
programmes such as Chris 
Pepper’s ‘Let’s Study English.’  
 

Emotional impact 
There were times, at sumo’s 
zenith, when NHK repeatedly 
captured the mood of the Japanese 
nation during its sumo broadcasts.  
The one that fans particularly 
seem to remember is that on 
senshuraku of the July 1981 basho, 
when a slight but muscular 
Chiyonofuji shoved out the 
gargantuan yokozuna Kitanoumi 
to earn grand champion status 
himself.  The image of 

http://www.sumofanmag.com/content/Issue_14/Art.htm


 
Sumo Fan Magazine 3 Issue 18 
  © SFM April 2008 

Chiyonofuji’s oyakata, Kokonoe, 
shedding tears of joy while seated 
as a ringside judge has become 
iconic in sumo circles.  
 
Several fans name Chiyonofuji’s 
defeat to a naïve and fresh-faced 
Takahanada in May 1991 as their 
most unforgettable NHK moment, 
with the match symbolizing a 
transfer of power from one sumo 
generation to another.  
Takahanada, long after changing 
his shikona to Takanohana, would 
appear in another NHK classic in 
May 2001 when somehow 
managing to defeat the mammoth 
Musashimaru in a yusho playoff 
despite barely being able to walk 
through injury.  As SFM’s Joe 
Kuroda put it: ‘Takanohana’s 
devil-like face after winning the 
bout was something most of us 
would never forget.’  
 
More recently in September 2007, 
NHK news – which tries its 
hardest to indirectly market sumo 
broadcasts – skilfully tapped into 
the nation’s revulsion at the recent 
death of 17-year-old Tokitsukaze 
deshi Tokitaizan, and screened a 
memorable five-minute report 
which showed NSK Chairman 
Kitanoumi looking distinctly 
uncomfortable when explaining 
the situation to his boss, Japan’s 
Education Minister.  Generally, 
though, NHK news exercises a 
sizeable degree of self-censorship 
over sumo matters.  Merely a week 
before its rather liberal coverage of 
the Tokitaizan affair, NHK 
censored footage of a woman 
touching the Kokugikan dohyo for 
the first time in sumo history, thus 
pretending that arguably its most 
famous sumo scene of all never 
happened.  
 

Famous commentaries 
When asked to name a famous 
NHK commentary, many seasoned 
sumo observers recall the 
retirement ceremony of the ozeki 
Takanohana in 1982.  As various 
snips of the Prince of Sumo’s 
topknot were made, NHK 
commentator Mr Sugiyama broke 

down in tears and choked on 
several of his sentences.  
 
Lora Sharnoff vividly recalls the 
commentaries given by the former 
sekiwake Tamanoumi, who 
continued to court controversy 
long after donning his golden belt 
in 1957.  ‘I recall one time after the 
late Aobayama, who tended to 
throw a lot of salt, lost very easily,’ 
Sharnoff says.  ‘Tama commented: 
“Shio o takusan maita wari ni, 
amai sumo datta ne.”  A rough 
translation is: ‘Given how much 
salt he threw, his sumo was rather 
sweet (gentle and underpowered).’  
It is rumoured that Tamanoumi’s 
NHK contract was eventually 
cancelled due to the acerbic nature 
of his analyses.  
 
Another NHK man unfazed by 
controversy was former announcer 
Shozo Ishibashi, who recently 
stepped down as head of the 
Yokozuna Deliberation Council.  
On senshuraku of the September 
1999 Basho, Ishibashi was clearly 
distraught as yokozuna 
Wakanohana III registered a 
dreaded make-koshi against 
Hawaiian rival Musashimaru, 
whose win secured the yusho.  
When the time came for the 
Kokugikan to sing the Japanese 
national anthem of Kimigayo 
during the yusho presentation 
ceremony, Ishibashi noted that 
Musashimaru seemed rather quiet.   
 
Using an indirectness of 
expression which is typical to 
Japan, Ishibashi (falsely) 
insinuated that Maru had failed to 
learn the lyrics of Kimigayo – and 
hence broken a promise made to 
him in a prior interview.  
Ishibashi’s outburst backfired 
terribly, attracting 30 viewer 
complaints which revealed exactly 
how popular Musashimaru had 
become – regardless of his gaijin 
status.  
 

A fan’s view 
Many members of sumo’s core 
ageing fan base have followed 
televised coverage of Japan’s 

kokugi from the very beginning.  
Sixty-seven-year-old ‘Michiko,’ 
(whose name has been disguised), 
is one such person, and thus 
ideally placed to comment on the 
evolution of televised sumo.  ‘At 
the moment, I like some of NHK’s 
special features,’ she says. ‘In the 
2008 Haru Basho, I enjoyed 
learning in detail about the work 
of a gyoji, being introduced to 
shin-Juryo and watching the 
interviews of the various yusho 
winners.  However,’ she continues, 
‘I don’t like today’s broadcasts very 
much in general.’ 
 
‘The problem is, there are too 
many people on television who 
think that sumo is just about 
winning and losing.  As a result, 
NHK no longer shows the full 
shikiri-naoshi, despite its 
importance.  It’s like television 
does not understand or appreciate 
the distinctiveness of Japanese 
culture anymore.’ 
 
Michiko adds: ‘I best like the 
commentaries of sumoists who are 
recently-retired, in particular 
those of Tochiazuma, former 
sekiwake Terao, and Tatsunami 
oyakata.  Others I am not so keen 
on.  Furthermore, I dislike NHK’s 
recent trait of allowing random 
famous people to commentate on 
sumo, even though they don’t 
seem to know much about it. I 
don’t listen to these tarento.’  
 
The reliance on tarento to sex up 
broadcasts is a sad indication that 
NHK is displeased with its sumo 
viewing figures.  In February, the 
Yomiuri reported that sumo 
viewing figures had improved for 
the first time in five years, most 
conceivably due to the long-
awaited return of bad-boy 
yokozuna Asashoryu.  However, 
not all tarento are clueless as to 
the dohyo action before them. 
Demon Kogure, a middle-aged 
1980s New Order musician with a 
kabuki actor’s voice and a love of 
outrageous costumes, appears 
especially clued-in, and even 
demonstrates his love of gyoji and 



 
Sumo Fan Magazine 4 Issue 18 
  © SFM April 2008 

Asashoryu during his concerts!  
Charity tournaments 

After 15 years of televising bouts, 
NHK appeared on the sumo 
calendar itself. For the past 41 
years, an NHK charity sumo event 
has been staged on the first Friday 
or Saturday after the Hatsu Basho.  
The event takes place in the 
confines of the Ryogoku 
Kokugikan and sees makuuchi 
wrestlers face each other in an 
elimination competition. 
 

Conclusion 
Fifty-five years on from its first 
transmission, NHK continues to 
screen 90 live sumo broadcasts per 
year in an evermore demanding  

television environment.  Each 
three-hour-long broadcast in turn 
merits a three-minute excerpt on 
the NHK evening news at 7pm.  
The sumo round-up bulletin which 
shows edited footage of the day’s 
top-division bouts has returned to 
late-night television after briefly 
being axed in the mid-2000s.  
(Highlights of such bulletins 
include the male host placing a 
plastic replica of a sumo belt 
around his dark suit and asking a 
sumo coach to demonstrate 
winning moves upon him!)  NHK’s 
coverage has massive spillover 
effects, with many morning news 
programmes and talk-shows 
containing sumo analysis during  

tournaments.  Off-season, these 
same broadcasts carry reports of 
child sumo festivals around Japan, 
which see the world’s smallest 
sumoists tussle each other in 
loincloths.  Furthermore, news 
corporations still enjoy carrying 
reports of sumoists visiting 
shrines, participating in festivals 
and holding babies (allegedly to 
‘pass on some strength to them’).  
Even if sumo is no longer the 
undisputed national sport of 
Japan, NHK, at least, ensures that 
it is still treated like one. 
 

                                                        
i Lora Sharnoff, Grand Sumo : The 
Living Sport and Tradition, 
Weatherhill press, 1992, p.viii 


