<DATE> Contents

SOS - Shinjinrui on Sumo  
Chris Gould
Wrapping up his look at increasing the popularity of sumo, Chris Gould caps a series the NSK would do well to refer to.
Sumo Souvenirs  
Mark Buckton
Souvenirs are a part of every sport and sumo is no different - or is it? A look at collectibles and the downright trashy, the bona fide versus the unproven.
Rikishi of Old  
Joe Kuroda
Joe Kuroda's latest look at times past focuses on former makunouchi man Dewagatake.
Eric Evaluates  
Eric Blair
Eric takes a no-nonsense look at the claims of fixed bouts in the Japanese media.
Rikishi Diary  
Mark Kent
Mark Kent - English pro-wrestler and amateur heavyweight sumotori - takes us through the first month or so of his training and preparation for the various European events lined up in in 2007.
Heya Peek  
Chris Gould
SFM's Chris Gould was in Japan for the Hatsu Basho and popped along to the new Shikoroyama Beya to give SFM an online exclusive peek into sumo's newest heya.
SFM Interview  
Mark Buckton
Mark interviews Mark - Buckton on Kent that is as Mark Kent, the UK's only active heavyweight amateur answers a few questions on his own recent entry into the sport.
Photo Bonanzas  
Sumo Forum stepped in to take the weight off the shoulders of SFM as far as Hatsu went so we could sit back, relax, enjoy the sumo and take a few more select pics you won't see anywhere else.
Hatsu Basho Summary
Lon Howard
Lon wraps the Hatsu Basho and chucks in a few bits on the rush of henka that threatens to sully the good name of at least one foreign ozeki.
Sumo Menko  
Ryan Laughton
Sumo cards of old brought to life by expert collector Ryan Laughton. None of your BBM here.
Haru Ones To Watch
Carolyn Todd
Carolyn ponders and puts fingers to keys on the ones to watch come March and the Haru Basho.
Kimarite Focus  
Mikko Mattila
Mikko's latest look at sumo's kimarite offers unequalled analysis and in depth explanations.
Amateur Angles  
Howard Gilbert
Howard looks at the 'sumo factory' of lore - Nichidai.
Kokugi Konnections
Todd Lambert
Click on Todd's bimonthly focus on three of the best the WWW has to offer.
Fan Debate
Facilitator - Carolyn Todd
Moti Dichne comes back for more and takes on Bradley Sutton on the subject of 'Modernize the heya - yea or nay?'
SFM Cartoons
Benny Loh & Stephen Thompson
In this issue's cartoon bonanza, sit back and sample Benny's artistic offerings.
Sumo Odds & Ends
SFM's interactive elements - as always includes Henka Sightings, Elevator Rikishi and Eternal Banzuke!
Let's Hear From You
What was it that made you a sumo fan? Ryan Laughton - sumo fan and menko expert reveals all.
Readers' Letters  
See what our readers had to say since we last hit your screens.
Sumo Quiz
The Quizmaster
Answer the Qs and win yourself a genuine banzuke.


Kimarite Focus #10
kozumatori, tsumatori, susotori
  
par Mikko Mattila



kozumatori dominateur qui envoie Toyonoshima valdinguer en bas du dohyo. En juryo, la star montante Goeido a déjà montré des signes de maîtrise des techniques de crochetage, et le démontre dans son combat de la neuvième journée dans son combat contre le leader de la division Kobo qu’il domine les techniques aux chevilles également. Dans ce combat, Goeido emploie une prise extérieure main droite et un lent mouvement d’uwatenage pour repousser Kobo au bord de la tawara, et ensuite, face à la résistance de celui-ci, il s’empare de sa jambe gauche juste au-dessus de la cheville, la soulève, faisant perdre son équilibre à Kobo qui s’effondre au sol. Ces deux kozumatori sont le point d’orgue de manœuvres de projection et appartiennent par conséquent à la catégorie des ‘kozumatori de l’arrière’. A noter que le kozumatori se trouvait dans la définition du tsumatori avant 2001.

La différence avec le tsumatori est que dans le tsumatori la partie visée est l’avant du pied ou les orteils. Cette technique est une

Suite


Les techniques de crochetage de cheville/pied sont très rares dans le sumo. Les kozumatori, tsumatori et susotori sont typiques et sont tous des exceptions quand ils deviennent les techniques gagnantes. Le Kozumatori est ajouté à la liste officielle des kimarite en 2001, et n’apparaît qu’une fois en makuuchi avant l’Hatsu basho 2007, au cours duquel il apparaît une fois en makuuchi et une fois en juryo. Ces deux cas sont d’excellents exemples de cette rare technique. Par définition, le kozumatori est un crochetage de cheville où l’attaquant tire sur l’arrière du mollet ou la cheville de son adversaire tout en appliquant une pression pour faire basculer son adversaire. La technique peut être exécutée soit face à face ou, comme dans les deux occurrences de l’Hatsu basho 2007, de dos. Dans les deux cas, la point important est que l’attaquant attrape le bas de la jambe de son adversaire et la
soulève et la tire vers lui tout en poussant son adversaire à terre.


Chiyotenzan est le premier rikishi de makuuchi à réaliser un kozumatori quand il se défait de Miyabiyama lors du shonichi de l’Haru basho 2001. Il l’emploie également une autre fois contre Musashimaru, mais comme Musashimaru ne tombe pas à terre et sort simplement du cercle, en sautillant sur une jambe, la technique n’est pas validée comme un kozumatori. Au cours du récent Hatsu basho 2007, Toyonoshima se retrouve dans la peau du candidat surprise au yusho, mais il est malmené par le magnifique kozumatori d’Ama. Après la bagarre initiale, Ama obtient une prise extérieure main droite, et exécute un uwatedashinage. Au milieu de la prise, il réussit à atteindre la cheville gauche de Toyonoshima, s’en empare et la fait remonter  tout en poussant Toyonoshima depuis l’arrière. Le résultat est un











































































 

















L10 Web Stats Reporter 3.15